Site Loader

Olej rzepakowy – co musimy wiedzieć o jego zastosowaniu?

Warto wiedzieć, że roślina jaką jest rzepak kwitnie na żółto, jednakże jej nasiona są czarne. To właśnie z nich, tłoczony jest olej który uznawany jest za najzdrowszy na świecie. Niestety w naszym kraju, olej rzepakowy – BEE nie cieszy się dużą popularnością. To wielka strata, ponieważ ma on wiele cennych właściwości. Przede wszystkim, znacznie obniża poziom złego cholesterolu i ułatwia podtrzymanie skóry w bardzo dobrej kondycji. Olej, to po prosty tłuszcz roślinny. Jest on naszemu organizmowi niezbędny, we względu na obecność w składzie nienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak kwasy omega 6 oraz kwasy omega 3. Czym wyróżnia się olej rzepakowy i co musimy wiedzieć na jego temat?

Jakie właściwości ma olej rzepakowy?

W składzie oleju rzepakowego, znajdziemy składniki które są niezbędne do prawidłowego działania naszego organizmu, a zatem nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak wspomniany już wyżej kwas linolowy, a więc kwas omega-6, jak również kwas linolenowy, a zatem kwas omega-3. Oba te kwasy, mają bardzo dobry wpływ na pracę mięśnia sercowego, jak również funkcjonowanie układu krwionośnego, działanie nerek, jak również na stan naszej cery. Niestety, nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć tych kwasów, natomiast są one niezbędne do prawidłowego działania. Dieta każdego z nas, powinna być bogata w kwasy omega, a właśnie olej rzepakowy ma najlepszy stosunek kwasów omega, a co za tym idzie jest jednym z najlepszych składników naturalnej diety. Ponadto, w oleju rzepakowym, znajdziemy bardzo dużo przeciwutleniaczy, polifenoli, jak również witaminy. E. To właśnie te substancje chronią nasze komórki przed niekorzystnym działaniem atakujących wolnych rodników. Jeżeli olej rzepakowy będziemy wprowadzać do naszej diety systematycznie, to wówczas będziemy mogli znacznie zahamować mechanizmy starzenia się organizmu, a ponadto będziemy mogli zminimalizować zagrożenia wystąpienia chorób serca, czy też powstawanie chorób nowotworowych. Olej ten, ma w swoim składzie największą ilośc witaminy E, spośród wszystkich dostępnych na rynku tłuszczów roślinnych.

Jaki olej rzepakowy dobrać?

Kiedy wybieramy olej rzepakowy, bardzo często wybieramy ten uniwersalny, jaki był rafinowany, tłoczony na ciepło. Łatwo go dostać, a do tego nie jest drogi. Jednakże, obecnie możemy zauważyć znaczny wzrost wiadomości na temat dobrego wpływu olejów na nasz organizm, dzięki czemu coraz więcej osób decyduje się na to, żeby zakupić olej rzepakowy nierafinowany, tłoczony na zimno.

olej, kwasy, zdrowie

Co warto widzieć o oleju rzepakowym?

Olej rzepakowy otrzymuje się z nasion rzepaku, należących do rodziny Brassicaceae. Olej surowy/tłoczony na zimno nie jest poddawany żadnemu procesowi rafinacji. Znany jest z jasnożółtej barwy, delikatnego aromatu i niepowtarzalnego smaku.

Czym jest olej rzepakowy i jakie są jego zalety?

Olej rzepakowy, znany również jako “olej północny”, jest pewnym z najczęściej jedzonych tłuszczów roślinnych w Polsce. Jednakże pomimo swojej popularności, nie wszyscy rozumieją jego liczne zalety. Olej rzepakowy nadaje się nie tylko do smażenia, ale zawiera również wiele cennych dla organizmu składników, w głównej mierze są to:

  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe,
  • sterole,
  • zdrowotne suplementy E, A, K,
  • beta-karoten.

Spośród wszystkich olejów, olej rzepakowy charakteryzuje się najwyższą zawartością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. W procesach zachodzących w organizmie uważa się, że przyczyniają się one m.in. do obniżenia tzw. złego cholesterolu (LDL) i podwyższenia cholesterolu doskonałego (HDL).

Dlaczego olej rzepakowy jest zdrowy?

Olej rzepakowy jest również jednym z wielu olejów najbogatszych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, a nawet może przewyższać pod tym względem oliwę z oliwek. Zgodnie z ustaleniami dietetyków, musimy zwrócić uwagę na właściwy stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w naszej diecie. W idealnym przypadku powinno to być około 2:1 (najlepiej w zakresie 4:1 i 1:1). Takie proporcje tłuszczów wielonienasyconych występują w oleju rzepakowym. Ponadto, olej rzepakowy ma najniższą zawartość ogólnie niezdrowych tłuszczów nasyconych spośród wszystkich innych tłuszczów i olejów.

Korzyści zdrowotne oleju rzepakowego

Olej rzepakowy jest niemal najbogatszym źródłem prowitaminy A i beta-karotenu. Ten rodzaj związku jest antyoksydantem i ma pozytywny wpływ na zdrowie układu odpornościowego i niektóre funkcje wzroku. Spośród innych tłuszczów roślinnych, olej rzepakowy może być dość dużym źródłem steroli roślinnych. Są one bardzo ważne dla nas, jeśli cierpimy na hipercholesterolemię. Dzieje się tak, ponieważ ograniczają one wchłanianie cholesterolu w naszym organizmie.

Jakie jest zastosowanie oleju rzepakowego?


Nierafinowany, tłoczony na zimno olej rzepakowy może być stosowany w sosach lub jako dodatek do zimnych zup, sałatek, ryb lub czerwonego mięsa, aby w pełni wykorzystać jego wyjątkowy smak, zapach i walory zdrowotne. Aby wykorzystać prawie wszystkie jego zalety, oleje tłoczone na zimno nie muszą być podgrzewane powyżej 40°C.

 

Z jakich powodów warto stosować olej rzepakowy?

Do niedawna tłuszcz uważany był za główną przyczynę rozwoju cywilizacyjnego. Jednak późniejsze badania wykazały, że spożywanie kwasów tłuszczowych, zwłaszcza tłuszczów roślinnych, może poprawić wiele stanów zdrowia. Warto zwrócić szczególną uwagę na oleje naturalne, w tym olej rzepakowy (https://www.bee.pl/9118-olej-rzepakowy). Czy okaże się zdrowszy od popularnej oliwy z oliwek?

Jak powstaje i czym jest olej rzepakowy?

Olej rzepakowy jest robiony z nasion rzepaku, który jest w naszym kraju bardzo popularny. To właśnie ta roślina na początku wiosny zakwita na żółto na polskich polach. Na przykład w naszym kraju, podobnie jak w większości krajów europejskich, olej rzepakowy jest ważnym olejem roślinnym. Z tego powodu nazywany jest czasem “olejem północy”. W kuchni używa się go niemal do wszystkiego, czyli:

  • smażenia,
  • duszenia,
  • pieczenia,
  • przygotowywania sałatek.

Czy olej rzepakowy jest zdrowy?

Olej rzepakowy nie cieszył się kiedyś doskonałą opinią. Dzięki stosunkowo wysokiej zawartości kwasu erukowego, który stanowi 50% tego oleju. Kwas ten jest toksyczny dla całego organizmu i przyczynia się m.in. do problemów mięśni sercowych. Z tego powodu poszukiwano odmian rzepaku zawierających jak najmniej kwasu erukowego. Obecnie olej rzepakowy tłoczy się z nasion różnych odmian nieerozyjnych, zwanych również odmianami poprawionymi, które obejmują niedużo tego właśnie kwasu tłuszczowego.

Co zdrowego znajdziemy w oleju rzepakowym?

Gdy pomyślimy o ekologicznych tłuszczach roślinnych, przychodzi nam do głowy oliwa z oliwek. Oliwa znana z krajów śródziemnomorskich od pewnego czasu podbija nasze kuchnie, zastępując olej rzepakowy. Z drugiej strony, nasze naturalne oleje są bardzo zdrowe. Nienasycone kwasy stanowi prawie 90% jego zawartości, z których prawie wszystkie to kwas oleinowy, kwas linolowy, a nawet kwas linolenowy. Kwasy tłuszczowe (NNKT), które odgrywają ważną rolę w wielu procesach metabolicznych. Co ważne, olej rzepakowy ma idealny stosunek kwasów omega-6 do omega-3 (2:1). Razem zawiera tylko 7% kwasu nasyconego.

Co jeszcze można rozpoznać w oleju rzepakowym?

Jest wartościowym praźródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, w szczególności prowitaminy A oraz witamin K i E. Ponadto, olej rzepakowy dostarcza tzw. steroli roślinnych wraz z właściwościami przeciwutleniającymi, które obniżają poziom cholesterolu. To, co wyróżnia olej rzepakowy spośród innych olejów, to niemal idealny stosunek kwasów omega-3 (kwas linolenowy) do omega-6 (kwas linolowy).